Det offentlige rum som medskaber af børns køn


Arrangør
Cecilie Nørgaard
Sted
Hovedbiblioteket, Krystalgade 15 , København , Danmark
Starttidspunkt
10. maj 2017 - 17:00
Sluttidspunkt
10. maj 2017 - 19:00
Beskrivelse

Talk Town program release og warm up-debat

Børn opfanger tidligt hvordan man opfører sig som en ’rigtig pige’ og ’rigtig dreng’. Det offentlige rum er medskaber af børns identitet, herunder kønsidentitet.

Ordstyrer og arrangør:
Cecilie Nørgaard, Mangfold v. uddannelses- og kønssociolog

Paneldeltagere:
Christian Gerlach, Hjerneforsker og professor ved Syddansk Universitet
Kirstine Rødvig, Leder af den kønsreflekterede børnehave, Jordkloden på Nørrebro
Kirstine Vinderskov, Ekspert på børn og medier
Jo Krøjer, Leder af kandidatuddannelsen Sociale Interventionsstudier på RUC
Dorte Mandrup, Kreativ diretør/Professor Artikekt MAA

LÆS MERE:
Børn socialiseres, herunder kønssocialiseres. Børn socialiseres i interaktion med omverdenen, hvor de aflæser og afkoder kulturelle og sociale normer. Det gælder også normer for køn. Børn opfanger tidligt, hvordan kulturen formidler, hvordan man henholdsvis er ’rigtig pige’ og ’rigtig dreng’. I et forsøg på at gøre sig selv og sine handlinger genkendelige over for omverdenen gentager barnet i et eller andet omfang disse kønnede normer. Det offentlige rum omkring børn er en del af den kultur, som børn skaber deres identitet, herunder kønsidentitet, igennem. Det gælder både, når børn ser tv, går på legeplads, i institution, i legetøj- eller tøjbutikker osv.

Det efterlader et ansvar til de, der skaber offentlige rum omkring børn. For hvordan er det rum? Er det 'stort' nok? Det siges at ‘Intet rum er magtfrit’, og vi ved, at almindeligt udbredte forestillinger om køn sætter forskellige og stereotype rammer for børns fysiske og mentale udfoldelse og udvikling. Afsættet for debatten er, at vi ofte ubevidst og lydløst reproducerer kønsstereotype forestillinger om køn i ’naturlig’ forlængelse af vores kulturhistorie, men er tiden ikke inde til at forholde sig til forskningen og skabe rum for mere nuancerede repræsentationer af køn? Hvordan gør vi?

Hvordan forvalter vi det ansvar? Hvordan kan vi bruge forskningen til at understøtte kønsreflekterede praksisser omkring børn? For hvad siger forskningen om køn og diversitet? Hvordan kan vi skabe mere inkluderende miljøer med plads til forskellighed – også kønnet forskellighed indenfor kategorierne ‘dreng’/‘ pige'? Hvordan kan vi skabe rum, hvor alle potentielt føler sig inviteret? Og hvor alle kan udnytte deres personlige og faglige potentiale? Hvilke erfaringer findes allerede i dette nye landskab, som kan inspirere andre?

Arrangementet varmer op til Talk Town​ tema om "Køn og det offentlige rum". Find hele programmet på Talk Towns web: www.talktown.dk

Tilbage